Wednesday, October 6, 2010

sejarah keyboard

V

itruvius, dalam karyanya tentang arsitektur (abad 1 M), menggambarkan sebuah organ dengan butang seimbang. Selanjutnya kita belajar bahawa Maharaja Constantine menghantar muzik instrumen mempunyai kunci Pepin Raja Perancis pada 757 AD Para jenius muzik besar, Guido dari Arezzo, melaksanakan keyboard untuk dawai instrumen di bahagian pertama abad ke-11. Guido skala diatonis, lapan nada penuh dengan tujuh jeda yang kedua adalah semitone, digunakan dalam claivchords pertama, yang mempunyai 20 butang. Tidak ada catatan yang dapat diandalkan dalam kewujudan, siapa yang melaksanakan skala kromatis pertama. Giuseppe Zarlino ditambah yang semitone untuk instrumnets tentang 1548, tetapi insturments dari tarikh yang lebih awal mempunyai skala kromatis, seperti misalnya clavicymbala, beberapa yang 77 kunci kompas daripada empat oktaf. Setelah abad ke-15 hampir semua pembuat instrumen Berdawai kunci yang digunakan skala kromatis praktikal seperti yang kita dapati di piano moden. Itu semitone disebahagian besar dari mereka instrments lama tinggi dan yang berbeza warna dari nada penuh. Sejak Pembuatan piano banyak percubaan telah dilakukan dengan apa yang disebut "berwarna" keyboard, di mana semitone berada di peringkat dengan nada penuh. Sebuah Krause Dr dari Eisenberg membina keyboard pada tahun 1811, di mana semitone tidak dibesarkan dan semua kunci itu dari warna yang sama. Tentang 1789, Neuhaus, seorang pembuat piano Vienna, membina forhis keyboard piano cekung-terbentuk. Ia bertujuan untuk mengikuti kecenderungan lengan manusia untuk bergerak dalam setengah lingkaran. Seperti yang dapat anda lihat, keyboard moden telah mengalami banyak perubahan,namun, konsep dasar dari butang-lay out telah cukup konsisten. Ini adalah Keputusan urutan nada keseluruhan dan semi-nada yang ditetapkan, dan telah berkembang selama berabad-abad. (Bahagian pertama diambil dari "Teori & Amalan Piano Construction" by William White, bahagian kedua adalah daripada "Piano dan Menentu mereka" by Alfred
Dolge.

No comments:

Post a Comment